Jak często należy przeprowadzać ćwiczenia ewakuacji z budynku?
Przeprowadzenie próbnej ewakuacji w firmie/instytucji jest niewątpliwie istotnym elementem z uwagi na bezpieczeństwo użytkowników.
Przepisem prawnym, który reguluje zagadnienie próbnej ewakuacji jest Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Dokument ten precyzuje warunki, jakie należy zapewnić w obiekcie, aby spełniał wymagania dotyczące bezpiecznej ewakuacji ludzi.
W odniesieniu do czasokresu próbnej ewakuacji dokument stanowi, że:
- Właściciel lub zarządca obiektu innego niż ZL IV (mieszkalny), który jest przeznaczony dla więcej, niż 50 osób będących jego stałymi użytkownikami, powinien co najmniej raz na 2 lata przeprowadzić praktycznego sprawdzenia ewakuacji z budynku.
- Jeśli w obiekcie cyklicznie zmienia się grupa powyżej 50 użytkowników (m.in. szkoły, przedszkola, internaty itp.), warunków i praktycznego sprawdzenia ewakuacji powinno dokonywać się co najmniej raz w roku, w okresie do 3 miesięcy od dnia rozpoczęcia korzystania przez nowych użytkowników.
- W budynkach ze strefą pożarową o kategorii zagrożenia ludzi ZL II oraz w budynkach zakwaterowania osadzonych w zakładach karnych i aresztach śledczych zakres kontroli
warunków i praktycznego sprawdzenia ewakuacji musi być skonsultowany z właściwym miejscowo Komendantem Powiatowym (Miejskim) Państwowej Straży Pożarnej.
Czy należy informować Straż Pożarną o próbnej ewakuacji?
Straż Pożarna powinna zostać poinformowana o próbnej ewakuacji, jednak nie w każdym przypadku. Zagadnienie to, zostało opisane w tym artykule.