Czy są wymagania prawne dotyczące ilości pracowników BHP w firmie?
Rozporządzenie [1] oraz Ustawa [2] nakładają obowiązek zatrudnienia pracowników służby BHP w zależności od ilości pracowników. Wymagania te przedstawione zostały w poniższej tabeli.
ILOŚĆ PRACOWNIKÓW | SŁUŻBA BHP |
<100 osób | Pracodawca nie ma obowiązku tworzenia służby bhp. Musi powierzyć wykonywanie zadań służby BHP pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy*. |
100 < 600 osób | Pracodawca musi utworzyć jedno- lub wieloosobową komórkę służby BHP. Pracownicy zatrudnieni w służbie bhp w ww. zakładzie pracy mogą być zatrudniani na podstawie umowy o pracę w niepełnym wymiarze czasu pracy. |
> 600 osób | Pracodawca musi zatrudnić w służbie BHP, na podstawie umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu, pracowników w ilości co najmniej – 1 pracownik słuzby BHP na 600 pracowników w zakładzie. |
*W przypadku braku kompetentnych pracowników, pracodawca– może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy.
Czy pracodawca może samemu wykonywać zadania służby BHP?
Zgodnie z Ustawą [2] Art. 237/11 § 1:
Pracodawca posiadający ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp może sam wykonywać zadania tej służby, jeżeli:
1) zatrudnia do 10 pracowników albo
2) zatrudnia do 50 pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Wymagania kwalifikacyjne dla pracowników słuzby BHP przedstawione zostały w tym artykule.
Podstawa prawna:
[1] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
[2] Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.