Nie wiesz w jaki sposób przeprowadzić postępowanie powypadkowe i wypełnić protokół powypadkowy? W poniższym artykule przedstawię najważniejsze punkty, krok po kroku.
Zgłoszenie wypadku i powołanie zespołu powypadkowego.
Pracownik, który uległ wypadkowi, jeśli pozwala na to jego stan zdrowia, powiadamia o wypadku swojego przełożonego/pracodawcę.
Pracodawca zabezpiecza miejsce wypadku, w razie konieczności wstrzymuje prace, aby pozostawić miejsce nienaruszone do sporządzenia właściwej dokumentacji fotograficznej. Następnie powołuje zespół powypadkowy, w skład którego wchodzi:
– pracownik służby BHP,
– społeczny inspektor pracy.
Jeśli w zakładzie pracy nie ma pracowników na ww. stanowiskach/funkcjach, to w skład zespołu może wchodzić:
-pracodawca lub pracownik, któremu powierzono zadania służby BHP lub specjalista spoza zakładu pracy,
– przedstawiciel pracowników posiadający aktualne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia okresowego BHP.
Zadania zespołu powypadkowego.
Do zadań zespołu powypadkowego należą przede wszystkim:
- Dokonanie oględzin miejsca wypadku, zbadanie czynników mogących mieć wpływ na powstanie i przebieg wypadku. Wykonanie szkicu lub dokumentacji fotograficznej – w razie potrzeby.
- Przesłuchanie poszkodowanego, jeśli pozwala na to jego stan zdrowia. Sporządzenie protokołu z przesłuchania z podpisem poszkodowanego.
- Przesłuchanie świadka/świadków wypadku. Sporządzenie protokołu z przesłuchania z podpisem świadków.
- Zasięgnięcie opinii lekarza lub innego specjalisty. Informacje od lekarza można przeczytać w karcie leczenia.
- Zebranie innych dowodów dotyczących wypadku.
- Dokonanie prawnej kwalifikacji wypadku, zgodnie z Ustawą [4].
- Określenie środków profilaktycznych oraz wyciągnięcie wniosków z wypadku.
Sporządzenie protokołu powypadkowego.
Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku zespół sporządza protokół powypadkowy zgodnie ze wzorem określonym w Rozporządzeniu [3]. Na sporządzenie protokołu zespół ma 14 dni od momentu uzyskania zawiadomienia o wypadku. Protokół sporządza się w niezbędnej liczbie (zazwyczaj 3 szt.).
Jeśli jakieś okoliczności nie pozwolą na sporządzenie protokołu w tym terminie, sporządza się go możliwie najszybciej, a informację o przyczynie opóźnienia zamieszcza w protokole.
Kolejnym krokiem jest przedstawienie protokołu poszkodowanemu lub rodzinie poszkodowanego (w przypadku śmierci). Należy poinformować ww. osoby, że mają oni prawo zgłosić uwagi i zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole. Poszkodowany/rodzina podpisuje protokół.
Następnie gotowy protokół wraz z załącznikami w postaci protokołów przesłuchań i pozostałej dokumentacji dostarcza się do pracodawcy w celu jego zatwierdzenia. Na zatwierdzenie protokołu pracodawca ma 5 dni od daty sporządzenia.
Jeśli członkowie zespołu powypadkowego mają w jakieś kwestii odrębne zdania – ostateczną formę protokołu określa pracodawca. Ma on także prawo do zwrotu niezatwierdzonego protokołu w celu wyjaśnienia/uzupełnienia, jeśli zostały wniesione uwagi przez poszkodowanego lub protokół nie odpowiada warunkom określonym w Rozporządzeniu [2].
Zespół powypadkowy w terminie 5 dni od zwrotu niezatwierdzonego protokołu sporządza kolejny protokół, do którego niezatwierdzony protokół.
Po zatwierdzeniu protokołu pracodawca niezwłocznie doręcza jeden egzemplarz poszkodowanemu lub rodzinie zmarłego pracownika. Protokół dotyczący wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych dostarcza także do właściwego inspektora pracy.
Rejestr wypadków przy pracy.
Kolejnym etapem, po zakończeniu działania zespołu powypadkowego, jest wprowadzenie wypadku do rejestru.
Rejestr wypadków przy pracy powinien zawierać:
- Imię i nazwisko poszkodowanego.
- Datę i miejsce wypadku.
- Informacje dotyczące skutków wypadku dla poszkodowanego.
- Datę sporządzenia protokołu powypadkowego.
- Stwierdzenie, czy wypadek jest wypadkiem przy pracy.
- Datę przekazania do ZUSu wniosku o świadczenia z tytułu wypadku przy pracy.
- Liczbę dni niezdolności do pracy.
- Inne informacje tj. wnioski i zalecenia zespołu powypadkowego.
Sporządzenie Statystycznej Karty Wypadku.
Następną istotną sprawą jest sporządzenie statystycznej karty wypadku, jeśli wypadek został zakwalifikowany jako wypadek przy pracy.
SKW składa się z 2 części, które należy wypełnić w terminie do:
- Część I – 14 dni od daty zatwierdzenia protokołu.
- Część II – pół roku od daty zatwierdzenia protokołu.
- Wypełnienia i wysłania SKW najłatwiej dokonać poprzez portal sprawozdawczy GUS.
Wniosek do ZUS o świadczenia z tytułu wypadku przy pracy.
Ostatnim etapem, który nie zawsze dotyczy już pracownika służby BHP (w zależności od wewnętrznych ustaleń), to złożenie wniosku do ZUS.
Szczegóły procesu, dokumenty i terminy znajdą Państwo tutaj.
Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek pytania związane z kwestiami bhp i ppoż zapraszam do kontaktu.
Podstawa prawna:
[1] Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.
[2] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy
[3] Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.